The monty hall problem.

http://www.youtube.com/watch?v=mhlc7peGlGg

Man lär sig något nytt varge dag.. va de gäller de här "The monty hall problem" så var ju min första tanke att de e 33% chans att vinna, å de hade inte spelat någon roll om han öppnade den där dörren efter jag valt eller ej, för jag såg de mer som att : antingen har jag tur eller otur, de spelar ingen roll om jag byter, precis som han säger de e lixom 50/50.. Men när han berättade hur de låg till och att de inte alls var så, så kom jag ihåg att jag har ju pluggat de här när jag läste Matte B, sannorlikhetslära?! de som jag typ var bäst på? antar att de gick in genom ett öra  sen gjorde jag provet å klara de å då gick de ut genom andra.. Men de e ju självklart när han förklarar de att de e 66% chans att ta rätt om man byter, men de e inte så man tänkte från början eller hur?


Ja nej nu är klockan tolv, man framstår väl som lite konstig som sitter å grubblar över sån här skit mitt i natten såååå jag tror de e dax att gå å lägga sig :) Godnatt folket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0